weekend in kosovo (+maandag) - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bertrand, Marloes, Denise, Margje - WaarBenJij.nu weekend in kosovo (+maandag) - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bertrand, Marloes, Denise, Margje - WaarBenJij.nu

weekend in kosovo (+maandag)

Door: denise en margje alias chick 1 en 2

Blijf op de hoogte en volg Bertrand, Marloes, Denise, Margje

28 Maart 2011 | Nederland, Amsterdam

Mirëdita allemaal

hier weer een verslag van ons.

Weekend in Gjakova. Weekend betekent natuurlijk lekker uitslapen. maar dat zat er zaterdag voor ons helaas nog niet in. Om half 11 kwam er speciaal vanuit pristina (lees 1,5 uur rijden) een moeder met haar ongeveer 10 jarige zoontje. De jongen wilde nieuwe zolen. We hebben een onderzoekje bij hem uitgevoerd en alles doorgemeten zodat we thuis in nederland de zolen voor hem kunnen maken. die worden dan weer door Vjolca meegenomen als ze in mei hier is.
Na het onderzoek waren we vrij voor de rest van de dag. Dus dat betekent: shoppen. ja zelf bertrand ging mee. Met een volle portemonnee gingen we op stap. We hebben vele winkeltjes gehad in het nieuwe gedeelte van de stad. In dit gedeelte kennen we de weg aangezien we hier vaak doorheen rijden. Hier zijn veel kleine winkeltjes met vooral vee schoenen, kleren, zonnebrillen en sierraden. oftewel genoeg om te shoppen. Dit heeft de portemonnee van marloes geweten. Allemaal hebben we verschillende dingen gekocht. Maar aangezien we hier nog 3 weken zijn hebben we ons nog ingehouden. nog tijd zat!
Tussen het winkelen door moest de keel natuurlijk ook nog worden gesmeerd dus zijn we lekker op een terrasje gaan zitten (voor de afwisseling haha) aangezien het nogsteeds lekker weer is.
Bij thuiskomst hebben we macaroni gegeten. En na bijgekomen te zijn van het eten gingen Denise en Margje aerobicen en marloes en bertrand fitnessen. Na de aerobicles hebben margje en denise nog ff fanatiek aan de aparaten gezeten. en dat zijn ze nu nog niet vergeten aangezien ze nu nog spierpijn hebben in hun armen.
Na het sporten hebben we ons allemaal klaargemaakt voor een avond je live muziek. Rond kwart voor 9 werden we opgehaald door Vjolca en Ziha (de man van Vjolca). Toen we net waren aangekomen bij de zaal viel de stroom uit (lang leve de aggregaat!) en gingen we eerst wat drinken. Uiteindelijk gingen we richting de zaal. Daar ging een albaneese zanger optreden begeleid door een klarinettist uit gjakova en een man achter de keyboard. De zanger zag er uit als Frans Duijts maar gelukkig toen hij zijn strot open deed kwam er een prachtige stem uit. gelukkig maar!
Eerst hebben we wat gegeten en daarna barste het feest los en gingen we met zijn allen de dansvloer op. we gingen op zijn kosovaars dansen (zie de foto's). De muziek was heel gezellig en dankzij de connecties van Ziha werd er speciaal voor ons nog wat engelse muziek gespeeld.
Denise en margje hebben goed opgelet bij de aerobiclessen want zij konden het John Travolta dansje meedoen! Maar ook bertrand liet zijn dansmoves zien op de dansvloer. Dit viel zeker in de smaak bij een van de vrouwen die meteen een aanbod deed om hem het nachtleven van Pristina te laten zien. dus... volgende week meer! (klein detail: de vrouw was ongeveer 35 volgens bertrand en had een man)
Na een lange en gezellige avond lagen we half 4 nieuwe tijd (ja hier hebben ze ook zomertijd) in ons bedje.

zondag
eindelijk uitslapen!!! dus dat hebben we tot half 11 gedaan. bertrand tot half 1. Na even in de tuin te hebben gezeten aangezien het weer stralend weer was. vroeg Shpat of we nog plannen vandaag hadden. die hadden we niet dus gingen we met hem naar de heuvel. Daar zijn we eerst naar de begraafplaats gaan kijken. Daar liggen allemaal burgers die zijn omgekomen in de oorlog. Bij de begraafplaats stond een bord met allemaal foto's van mensen die nog vermist zijn. soms wel 5 mensen van 1 familie.
Tijdens een drankje op het terras op de berg vertelde Shpat ons vele verhalen over de oorlog. dingen die wij ons niet voor kunnen stellen.
Bij terugkomst thuis was er niemand thuis dus besloten we om samen met Shpat uit eten te gaan. Heel kosovaars hebben we pizza gegeten. super lekker!
Savond ging bertrand met Shpat voetballen maar die kwamen ook al snel terug toen de stroom uitviel. Dus in de tussentijd (de stroom is ongeveer een uur uitgeweest) hebben we gezellig in de woonkamer zitten kletsen. Daarna hebben we nog tv gekeken en is Shpat nog gezellig langs geweest.

Maandag
Vandaag weer de eerste dag vol met hard werken. Om 9 uur gingen we naar de praktijk en daar was meteen de eerste patient. Ondertussen hadden we geen stroom. dit betekent geen licht, verwarming, frees om mensen te behandelen en de behandelstoel die niet meer omhoog of omlaag kon. dus lastig om iemand te helpen. Vandaag ook de eerste dag dat bertrand in actie kon komen. hij heeft zijn eerste wondbehandeling gedaan. Net als bij de rest ging dit super goed! gelukkig ging ondertussen de stroom ook aan. zo konden we na de wondbehandeling die denise heeft gedaan gezellig een muziekje luisteren terwijl we wachtte op de volgende patient. Het is hier namelijk veel wachten tot er een patient komt.
Om half 2 verwachtte we niemand meer en mochten we gaan. we besloten toen om even naar de markt te gaan. Bertrand had zijn portie shoppen al gehad en ging naar huis dus de chickies gingen alleen op pad. Bij de markt aangekomen schrokken we wel even. niet de markt zoals we die kennen in Nederland. Maar na langer kijken zagen we dat er nog veel meer markt was op de brug en aan de andere kant van de rivier. na een kwartier hadden we de markt al weer gehad en gingen we via het oude gedeelte (waar we de weg nog niet echt kennen) terug. Wij hebben even bewezen dat vrouwen nog niet zo slecht zijn in de weg vinden aangezien we weer goed terecht zijn gekomen, dit zonder te verdwalen.
Thuis hebben we lekker aardappelpurree met stoofvlees en sla gegeten. En zo sportief als we zijn gingen we ondanks onze spierpijn samen met bertrand naar de fitnes. dit keer niet onze armen getraind maar onze benen dus het is nog maar afwachten of we morgen kunnen lopen!
Bij terugkomt nog wat dingen bedacht voor onze voorlichtingen zodat we die morgen kunnen uitwerken zodat we nog meer mensen kunnen voorlichten op verschillende manieren. Maar hier horen jullie de volgende keer meer over.

dit was het verhaal voor deze keer.
tot snel
Tung
chick 1 en 2

• 28 Maart 2011 - 22:07

Art:

Hee chickies en bertrand!

Mooi dat jullie nu allemaal een keer aan de beurt zijn geweest.
    Haha en jullie zijn wel behoorlijk fanatiek met dat sporten, goed om te lezen!

Succes met de voorbereiding voor de voorlichtingen!

Groetjes Art

• 29 Maart 2011 - 04:41

Jeannette:

Hey,

Bijna niet voor te stellen dat je 1 1/2 uur moet reizen voor een paar zolen en er vervolgens nog heel lang op moet wachten. Goed dat jullie er zijn. Succes met de voorlichting, want dat is gezien de voeten op de foto´s geen overbodige luxe. Hopelijk stromen de patiënten daarna binnen.

groetjes,

liefs carin

• 29 Maart 2011 - 10:13

Eefke Van Geffen:

Hey Bert en Chicks,

Allereerst de complimenten voor die fantastische dansmoves! Het ziet er echt super gezellig uit.
    En leuk dat jullie nu allemaal in actie zijn gekomen. Wel jammer dat er veel gewacht moet worden op patienten (maar dat ziet er wel grappig uit op de foto haha!).
    Veel succes met de voorlichting.

Groetjes Eefke

• 29 Maart 2011 - 13:37

Petra:

Hallo allemaal,

Jullie zijn goed bezig met dat sporten. Kan ik nog een voorbeeld aanemen hahah. Wederom weer een mooi beeld geschets wat jullie daar allemaal doen in Kosovo. Leuke foto's erbij.

Groetjes Petra

• 29 Maart 2011 - 14:02

Els VanGeffen:

Hey Bertrand en Chickies

Zo te zien zijn jullie het het weekend in Gjakova goed door gekomen.
    En wens ik jullie veel succes de komende dagen met de voorlichting

Groetjes Els

• 29 Maart 2011 - 19:45

Annie :

he fijn dat jullie je eigen nuttig kunnen maken en daarnaast ook nog veel kunnen gaan bezichtigen en de avonden leuk door kunnen brengen
    voordat je het weet is het pakken en weer naar huis veel succes groetje
    annie-leo, kim en imke doeiiiiiiiiiiiii

• 29 Maart 2011 - 20:42

Corrie:

Hallo Marloes en collega's,
    Jullie zijn goed bezig, lekker werken en voldoende vrije tijd om van alles te doen. Hopelijk leren jullie er veel van. Kunnen ze in Kosovo geen zooltjes maken, omdat jullie dat in Ned. voor die 10-jarige jongen gaan doen? En hoe komt het dat er maar zo weinig patiënten zijn?
    Maak er nog maar een leuke tijd van en geniet, zo'n ervaring is gewoon heel leuk.
    Groetjes, Corrie

• 29 Maart 2011 - 20:46

Corrie:

Oh, Marloes, even nog een aanvulling op mijn vorige reactie, ben nog iets vergeten erbij te zetten, nl. ik vind het heel leuk om de verslagen te lezen, en de foto's te zien, zo kunnen we jullie een beetje volgen, tof hoor.
    groet, Corrie

• 30 Maart 2011 - 09:29

Mark Wingens:

Mooi dat het goed gaat, alleen jammer dat het zo rustig is.
    Hoop dat het druk word bij de voorlichting zodat jullie bericht en advies ook bij veel mensen uitkomt en word doorverteld.

succes nog dames en heer

groetens,

Mark Wingens

• 30 Maart 2011 - 11:43

Hans En Nelly:

He Bertand en Chiks,
    Jullie hebben fijn weeknd gehad .In Kosovo gaan de beentjes ook van de vloer.Blijkt wel dan de mensen een engelengeduld hebben, als je zo lang moet wachten op nieuwe zolen.Kunnen ze hier nog wat van leren.Veel succes met de voorlichtingsdagen dat er veel mensen op af mogen komen.En daarna veel mensen om voetjes te behandelen.doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

• 30 Maart 2011 - 12:28

Ine:

Hee Margje en de rest,

Net als bij Annika volg ik jullie avonturen vanaf 't begin( maar dat komt omdat Sanne mij op jullie maillist heeft gezet !!) Ik vind het leuk om steeds te lezen wat jullie daar allemaal doen. Het lijkt me erg gezellig daar en er wordt ook nog volop gestapt, lees ik. Veel succes met jullie werk daar en tot ziens maar weer, Haudoe !!!

• 31 Maart 2011 - 10:47

Oma.enopa,:

denise.vind.jij.het.niet.knap.van.my.ik.begin.het.te.leren.veel.liefs.en.nog.veel.plezier.doei.

• 31 Maart 2011 - 10:52

Oma.:

vadaag.weer.een.niewe.dans.geleerd.een.lyndans.doei.

• 31 Maart 2011 - 16:39

Annemarie En Loek:

Hallo denise ik zie dat het daar goed gaat en jullie je wel vermaken.
    Binnenkort loopt heel kosovo weer op goeie pootjes.
    p.s ik zie dat het oma ook gelukt is een berichtje te zenden maar de spatiebalk kon ze denk ik niet vinden.
    groetjes

• 31 Maart 2011 - 20:02

Petra En Kees:

Mooi om te lezen hoe jullie het maken! Kosovo ligt eigenlijk niet zo ver hier vandaan en toch is het er zó anders, als ik jullie verslag lees tot nu toe.
    Veel succes met jullie werk en.... natuurlijk ook genieten van jullie tijd daar !

• 01 April 2011 - 11:40

Ad En Anita:

Hallo Denise,
    Vandaag jullie site gevonden. Wat een prachtige ervaringen allemaal. Geniet van deze periode, want dat pakken ze je niet meer af. Nog heel veel plezier, voorzichtig met al dat dansen, en zorg goed jezelf en voor de Kosovaarse voeten.
    Heel veel groetjes van ons.