Zelf aan de slag! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bertrand, Marloes, Denise, Margje - WaarBenJij.nu Zelf aan de slag! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bertrand, Marloes, Denise, Margje - WaarBenJij.nu

Zelf aan de slag!

Door: Marloes (chick 3)

Blijf op de hoogte en volg Bertrand, Marloes, Denise, Margje

25 Maart 2011 | Nederland, Amsterdam

Zo tijd voor een nieuw stukje, aangezien we weer nieuwe dingen meegemaakt en gezien hebben. Het is misschien een beetje lang verslag, maar ik heb het zo kort mogelijk proberen te maken.

Woensdag 23 maart
Vandaag zijn we met Vjollca naar het instituut geweest waar ze een dag per week werkt, samen met een diabetoloog en 2 diabetesverpleegkundigen.
Omdat er niet zo veel patienten waren zijn we rond half een al weggegaan om te genieten van het weer bij een heerlijk cafeetje in het bos(wat is het leven toch zwaar hier!)
Eenmaal thuis aangekomen had Faketh heerlijke gevulde paprika's gemaakt, met daarnaast een soort prutje ook van paprika's en tomaten.
's Avonds zijn we nog gaan zwemmen bij het sportcentrum in het ' verwarmde' zwembad. Nou het water was echt ijskoud! Maar we hebben de kou getrotseerd en 25 baantjes gezwommen en toen zijn we er toch maar uitgegaan omdat we zowat een ijspegel waren. Natuurlijk hadden de Hollandaises weer bekijk, er waren zo'n 20 Kosovaren die telkens kwamen gluren naar ons.

Donderdag 24 maart
Vjollca werkt ook een dag in de week in een soort ziekenhuis in Prizren, daar zijn we vandaag heen geweest. Ze werkt hier samen met 2 verpleegkundigen. Eentje ervan was die ochtend zelfs om 5 uur opgestaan om voor ons een soort van oliebollen en taart te bakken! Super lief!
Vanaf vandaag hebben we zelf wonden behandeld en Denise was als eerste aan de beurt. Zo eng ze het in Nederland vond, zo interessant en leuk vind het ze het nu! Het ging heel erg goed en de patiente was erg tevreden over Denise.
Verder zijn er geen patienten met wonden meer geweest, alleen patienten die de voeten wilden laten nakijken.
's Middags zijn we Prizren in gegaan. Dit is echt een supermooie oude stad die we gelukkig nog vaker zullen bezoeken. We hebben er weer lekker op een terrasje gezeten en daarna zijn we terug gereden richting Gjakova.
Onderweg kwamen we nog langs een hele mooie kloof, dus daar zijn we ook nog even gestopt om van het uitzicht te genieten.
Thuis aangekomen stond er een typisch Kosovaarse maaltijd op ons te wachten: een soort van bladerdeeg met gehakt, maar dan werd het in een grote overschaal gemaakt.

's Avonds heb ik nog met het nichtje van Floza gespeeld, ze is anderhalf en vond het helemaal geweldig om op mijn schoot paardje te rijden.

vrijdag 25 maart
Weer een dagje in de praktijk in Gjakova. Daar hebben Margje en Marloes voor het eerst zelf een wond behandeld. Dit ging ook erg goed.
Bertrand heeft nog geen wond behandeld maar is de eerstvolgende keer aan de beurt en mag dan zijn skills laten zien.
Ook waren er twee mannen met elk een ingroeide teennagel. Nou echt respect voor hen, want toen Vjollca ze aan het behandelen was gaven ze geen kik, terwijil dit echt ontzettend pijnlijk is! Er kwam een stuk nagel uit de huid van 7 bij 7 mm! Zo'n erge ingegroeide nagel had ik nog nooit gezien. Maar wel echt super interessant.
's Middags zijn we nog even de stad in geweest en vanavond gaan we uit. Ik ben benieuwd, want het enige uitgaan dat ik tot nu toe gezien heb is dat de mensen allemaal rond de tafel blijven zitten, dus vraag me af of er ook nog ergens gedanst wordt.

Tot de volgende keer!

• 25 Maart 2011 - 19:56

Bertrand, Marloes, Denise, Margje :

hallo allemaal
    chick 1 & 2 willen graag nog even een toevoeging doen aan het verhaal van chick 3:
    wij... chick 1 en 2 zijn als enige fanatieke sporters al 5 dagen op een rij gaan sporten. donderdag: aerobic (met chick 1 als instuctrice haha) en chick 2 gewoon als fantieke sporter achteraan natuurlijk! en vandaag hebben wij met zijn 2en fanatiek gefitnest
    dat was onze hele belangrijke mededeling...tot de volgende keer

• 25 Maart 2011 - 20:28

Fam V Geffen:

hoi "hardwerkende studenten"
    Is het toch wel vol te houden op die mooie terrassen, maar ja na gedane arbeid is het goed rusten!
    Sport maar niet te veel, want dan past bij thuiskomst geen enkel kledingstuk. Of wordt de economie van Kosovo een extra boost gegeven door jullie shoppen?
    Onze kokkin Eefke zou graag de recepten ontvangen van de heerlijke gerechten die jullie voor geschoteld krijgen.
    Prettig weekend!
    gr Els Eefke en Tiny

• 26 Maart 2011 - 01:36

Art:

Heee,

Mooi dat jullie nu ook echt bezig gaan met de behandeling! Succes Bert.. je mag wat laten zien!

Veel plezier aankomend weekend daar. Hoop dat jullie je een beetje vermaken!

Groeten Art

• 26 Maart 2011 - 08:55

Carin Wingens:

goedemorgen allemaal,

succes met al die voeten,
    en rust gezellig uit dit weekend liefs tante carin

• 26 Maart 2011 - 10:15

Sanne:

Heej Chickies & Bertrand!

Klinkt echt heel zwaar het leventje daar!:P
    Nee, jullie moeten er ook zeker van genieten van het mooie weer (gelukkig hier ook:D) en kosovo!
    Veel succes met alle voetjes daar!

Liefs!

• 26 Maart 2011 - 10:57

Rimero Bush:

Nu weet ik in ieder geval waar ik met mijn voetjes naar toe moet gaan als het nodig is:-)

• 26 Maart 2011 - 13:13

Lieverlootjes Oss:

hai Dames en Heer
    De eerste week zit er al weer op
    Jippie weeknd. even geen voeten .Lekker genieten in de zon
    en terrasje pikken hoort er ook bij.
    Dan aankomende week weer verder met behandelen.Veel groetjes

• 26 Maart 2011 - 15:46

Carinwingens@hotmail:

gaan dansen vanavond??

daar vertelen jullie morgen maar eens
    een verhaaltje over,
    fijne avond, proost

tante carin....van margje

• 26 Maart 2011 - 21:46

Janine:

heeyyy meisies en KING bertrand ;)(of moeten we zeggen PIMP hhaahah)

zet m op daar!
    Kussies vanuit Suriname

• 27 Maart 2011 - 10:01

Tante Carin:

en dames en heer,
    hebben jullie een dansje gewaagd
    of zijn jullie muurbloempjes gebleven?

liefs carin

• 27 Maart 2011 - 13:53

Annika:

Haaii..
    Zo te horen vermaken jullie je daar erg goed, lekker terrassen en tussendoor een beetje werken, klinkt echt als een buitenlandse stag! ;)
    Gaan jullie daar ook nog Koservaars eten leren koken, want dat willen wij als jullie terug thuis zijn natuurlijk ook proberen!

• 27 Maart 2011 - 18:51

Maartje:

Klinkt goed Marloes!
    Wel jammer dat er zo weinig patiënten zijn, alhoewel die terrassen natuurlijk ook wel lekker zijn. Wel erg smakelijk trouwens, die foto's van maaltijden afgewisseld met voetwonden :p hahaha

Veel plezier nog!

• 27 Maart 2011 - 19:01

Jonne:

Echt super dat het allemaal goed gaat, ik lees net eff alle verhalen door!

ik hoop dat het zo blijft : )
    groetjes