het echte werkt begint! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bertrand, Marloes, Denise, Margje - WaarBenJij.nu het echte werkt begint! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bertrand, Marloes, Denise, Margje - WaarBenJij.nu

het echte werkt begint!

Door: denise en margje alias chick 1 en 2

Blijf op de hoogte en volg Bertrand, Marloes, Denise, Margje

01 April 2011 | Nederland, Amsterdam

Woensdag
Na het ontbijt gingen we naar het instituut. Daar hebben we eerst alles klaar gelegd voor onze voorlichting. Tussendoor zijn er nog een paar patiënten geweest. Natuurlijk moesten we goed eten voor onze voorlichting dus zijn we om half 11 naar het restaurant naast het instituut gegaan. Dat betekende dus dat we om kwart voor 11 aan onze hamburger zaten!
Om 1 uur ging het dan echt beginnen. In het begin zaten er nog maar ongeveer 5 patiënten. We begonnen ons al zorgen te maken. Zoals het hier gaat kom je wanneer je zelf tijd hebt dus kwam iedereen maar een keer binnen lopen. Om half 2 de laatste mensen. Toen zaten er gelukkig 18 mensen. De presentatie verliep goed. Alleen wel een beetje rommelig door de telaatkomers maar het was een goede vuurdoop voor ons. De mensen hadden wel goed opgelet want ze hadden alle antwoorden op onze vragen goed beantwoord. Dus hadden we niet voor niks de voorlichting gedaan. Tevreden gingen we naar huis.
Thuis hebben we lekker gegeten en daarna zijn we weer fanatiek gaan sporten. Fitness deze keer. Na de fitness hebben we ‘s avonds rustig aan gedaan. Tot dat Vjolca kwam. Ze had goed nieuws. Volgende week vrijdag mogen we in Gjilani een voorlichting gaan geven (dit is geregeld door dokter luan) en daarbij is ook allemaal media aanwezig. Dus voor de mensen die een schotel hebben…jullie kunnen onze voorlichting op tv bewonderen! Tevens werd er besloten, aangezien we er nu toch zijn, dat we zaterdag allemaal mee gaan helpen om de woonkamer van Vjolca te schilderen.

Donderdag
We hadden vanochtend expres niet veel gegeten omdat we vorige week donderdag werden volgepropt met allemaal lekkere dingen terwijl we geen honger hadden. Dus we waren nu goed voorbereid. Eenmaal in Prizren aangekomen hebben we eerst een half uur koffie en thee gedronken en daarna zijn we (samen met de 2 diabetesverpleegkundigen) het stadje ingegaan en hebben we op het terras een lekker ontbijt gehad (eigenlijk een hele maaltijd maar dat is hier normaal) Denise en Bertrand zaten maar weer eens aan de hamburgers. Marloes had een omelet en de rest hadden kosovaarse worstjes met salade en brood. We waren in een gulle bui en hebben besloten om de hoge rekening van 15 euro (voor 7 personen) te betalen. Dus we komen arm terug!
Nadat we een aantal patienten hebben behandeld werd het tijd om naar de zaal te gaan en daar alles voor te bereiden. Rond 10 voor 1 besloten Denise en Margje dat ze nog snel naar de wc moesten. Dus de aardige diabetesverpleegkundige ging voor ons speciaal de sleutel zoeken voor het toilet. Toen eenmaal de deur open was en Margje naar binnen liep kwam ze tot de schokkende ontdekking dat er alleen maar een gat in de grond zat (een hurktoilet zoals in Frankrijk). Denise wilde dit ook graag nog even bewonderen en met veel lachen besloten ze dat ze niet daar gingen plassen want we wilden natuurlijk wel droog en fris de voorlichting geven. Met handgebaren en vooral lachen maakten ze de diabetesverpleegkundige duidelijk dat dit echt niet ging lukken. Die dus heel vriendelijk met ons helemaal om het gebouw gelopen naar het gebouw erachter (dit duurt ongeveer 5 minuten) om daar naar een gewone wc te gaan. We zijn nog nooit zo gelukkig geweest met een gewone wc! 1 detail… deze was niet zo fris dus was het er nog boven hangen. Maargoed, ze waren naar de wc geweest dus de voorlichting kon beginnen!
Er werden ongeveer 50 patienten en familieleden verwacht. Helaas zat de zaal vooral vol met paramedici (7 patienten + wat familie en 23 paramedici). In totaal zaten er 36 mensen. Maar dat is beter dan niks. Natuurlijk kwam de helft weer halverwege binnen lopen. Waaronder ook opeens een cameraman. Tot grote schrik van Marloes die stond te presenteren. Zo professioneel als ze was ging ze met een stalen gezicht verder met presenteren! Op het einde moest onze filmster Vjolca nog kort iets vertellen voor de camera. Dit deed ze heel goed!
Het zou om 19 uur op Balkan tv komen. Dus wij hebben speciaal 1,5 uur naar een kosovaarse nieuwsuitzending gekeken waarbij 20 keer dezelfde beelden voorbij kwamen en we er totaal niks van verstonden. Weer een nutteloze 1,5 uur want we zijn helemaal niet in beeld geweest! Dus nu maar afwachten wanneer we wel op tv komen. Want we gaan natuurlijk niet iedere dag dat 1,5 uur lange nieuws kijken. Tip: dit is wel goed als je niet kunt slapen… je slaapt daarna prima!
Na het saaie nieuws besloten we om weer wat energie op te doen en ergens wat te gaan drinken en natuurlijk eten. Flloza en Shpat gingen gezellig met ons mee. Zaten we gezellig in de kroeg is het ineens helemaal donker en stil… ja zo werkt stroomuitval. Onder kaarslicht hebben we daarna nog gezellig bij Vjolca thuis gezeten en verhalen verteld over de gewoontes van Bertrand en Marloes. Over Margje en Denise (zo perfect als ze zijn) was natuurlijk niks onsmakelijks te vertellen. En toen we besloten om te gaan slapen ging de stroom natuurlijk net weer aan.

• 01 April 2011 - 14:58

Martyn:

heej chickies 1&2

mooi verslag van de afgelopen dagen, jammer dat jullie toch niet op tv waren geweest, hoop dat het de volgende keer wel lukt haha
    erg tof dat jullie nu die voorlichtingen aan het geven zijn, is voor die mensen ook erg fijn. gaan jullie morgen schilderen ja, dat wordt nog wat haha. veel succes

gtz x martyn

• 01 April 2011 - 15:27

Eefke+Els Van Geffen:

Hey Bertrand en Chickies
    Leuk verslag van jullie activiteiten. We misten alleen een foto van de wc. Dat had wel het verslag compleet gemaakt haha!
    We willen namelijk alles zien van jullie bezigheden.
    Leuk dat jullie nu begonnen zijn met het geven van voorlichting. En bijna zelfs tv-sterren zijn geworden!
    Veel succes en vooral met schilderen.
    Weet Vjolca wel waar ze aan begonnen is toen ze jullie vroeg ;)
    Groetjes Eefke en Els

• 01 April 2011 - 16:02

Tiny:

Hee stuudjes
    Wat zijn jullie lekker goed bezig!
    Mensen helpen, voorlichten, sporten, terrasjes pikken en zelfs schilderen!
    Nu kunnen wij jullie zeker ook in huren??
    Jullie laten toch wel even het resultaat zien?
    gr Tiny v Geffen

• 01 April 2011 - 16:41

Art:

Hee allemaal.

Mooi om te lezen hoor!
    En over dat schilderen idd... Margje weet dat Joanne een huis aan het bouwen is. Daar kan inmiddels ook geschilderd worden... Margje...

Verder veel plezier komend weekend!

Groeten,

Art

• 01 April 2011 - 16:53

Oma Van Margje:

En wij maar denken dat jullie het slecht hebben, maar jullie hebben het echt leuk daar.
    Heel veel succes.
    Groetjes van Oma

• 01 April 2011 - 17:03

Arpa:

Hoi Allemaal
    Leuk om te lezen en te zien dat jullie plezier in beleven met wat jullie aan het doen zijn..(Hum Hum)
    Krijg je voor de presentatie ook een beoordeling?.
    Hebben jullie al iets gezien of mee gemaakt wat erg vies was ?(buiten die wc.) ik bedoel m.n. wonden op voeten .
    Jammer dat de beelden niet op tv zijn uitgezonden,anders was het nog heftig geworden om bekend te zijn.!!!
    Twee weken zitten er al weer op .
    De tijd gaat snel al is dat voor niet iedereen zo .!!
    Geniet van de komende vrije dagen .
    Groetjes van ons m.n voor Denise.

• 01 April 2011 - 17:08

Kim:

Nou ik heb nog wel verhalen over jullie van in de trein. Maar mooi dat Marloes door ging met presenteren en dat met een stale gezicht ;) Ben benieuwd hoe dat eruit heeft gezien.
    Jammer dat we jullie niet kunnen bewonderen op tv maar maak het nog gezellig met zijn alle en we skype wel weer.
    De warme groetjes van Yvonne en Kim

• 01 April 2011 - 17:40

Jeannette:

Fijn dat jullie in ieder geval niet voor een totaal lege zaal hebben gestaan ook al had je misschien een ander publiek willen bereiken.
    En dat schilderen, Margje: als je op mij lijkt dan hoop ik maar dat je een aansprakelijkheidsverzekering hebt afgesloten. Of wordt "abstracte kunst" op prijs gesteld? Succes! En wie weet komt het nog wel goed met jullie tv-optreden.

groetjes uit Oss

• 01 April 2011 - 19:01

Anke:

Heey allemaal in Kosovo,

Aan de foto's en verhalen te zien gaat het jullie goed af daar. Aan eten zo te zien ook geen gebrek!! K wens jullie nog heel veel plezier en suc 6!! Jullie horen nog van onze site. Wij gaan de 29e naar Miami!! Als ik jullie en kim en yvonne zo zie krijg ik ook heel veel zin in ons reisje!!

XX Anke

• 01 April 2011 - 21:07

Carin:

fijn voor jullie dat de voorlichting zonder stroomstoring is doorgegaan,
    dames...ahum crea-bea"s succes met schilderen,

liefs carin

• 03 April 2011 - 00:37

Nina En Karin:

Hey alle vier!
    Leuk om te lezen dat jullie al voorlichting hebben gegeven! We vroegen ons af of jullie dit in het Engels doen? Of dat er een tolk is? En hebben jullie dan ook steeds wisselende onderwerpen? Succes verder!
    Brasa's uit Suriname!

• 03 April 2011 - 11:28

Jolanda:

Hoi Margje!
    Leuk om je verhalen te lezen via deze site!
    Zo te lezen hebben jullie het daar wel naar je zin. Nog een paar dagen en dan ben je alweer op de helft!
    Geniet nog maar en veel plezier daar, groetjes Jolanda (en Wim)
    Tot schrijfs/ziens (via Art)!
    Je wordt hier wel gemist hoor!

• 03 April 2011 - 13:47

Hans En Nelly:

hai MARGJE DAMES, HEER,
    SORRY had even je laatste bericht nog niet gelezen.Je moeder had me tijdens het lopen er op geattendeerd.
    Even met andere dingen bezig geweest.
    Jammer dat jullie niet op tv zijn geweest maar misschien een andere keer.Wist niet dat ze in Kosovo Franse wc hadden.maar wel fijn dat jullie een andere gevonden hadden.
    Er boven hangen is een kwestie van wennen.Wens jullie weer een fijne week toe,heel veel succes doeiiiiiiiii
    vanuit Oss.

• 04 April 2011 - 14:26

Carin:

hoe was het schilderwerk gegaan??

liefs carin

• 04 April 2011 - 17:13

José Van Der Ven:

Hoi Margje,

Zo te lezen heb je een geweldige tijd
    in Kosovo.
    Geniet er nog maar van.

Groetjes José en Theo

• 04 April 2011 - 18:30

Judith:

Hallo Marloes en de rest,

Leuk om de verslagen te lezen en de foto's te zien, jullie worden nog beroemd daar in Prizren. En Marloes kreeg je niet vreselijk de bibbers toen je die camera op je sufferd kreeg? Het ziet er allemaal wel erg professioneel uit. Volgens mij komen jullie kilo's aan daar, ik lees iedere keer dat er bergen eten worden verorberd.
    Veel plezier daar met z'n allen en we blijven jullie natuurlijk volgen.
    Groetjes Bart en Judith.

• 04 April 2011 - 18:32

Judith:

Ik bedoel natuurlijk SNUFFERD in plaats van sufferd

• 05 April 2011 - 11:56

De Zonnetjes:

Hey chickies en Bertje,

Zo te zien is het wel uit te houden in
    Kosovo. Terrasjes pikken, veel eten
    op patienten wachten, karaoke, shoppen en lekker zonnen. Nou, dat is nog eens afstuderen!!
    Jan vraagt zich dan ook af wanneer jullie beginnen met het echte werk (ha-ha) maar dat komt vast wel goed.
    We kijken weer uit naar jullie volgende verslag! In tussentijd:
    Veel plezier en veel succes!

Groetjes
    De Zonnetjes