Dag 1 en 2 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bertrand, Marloes, Denise, Margje - WaarBenJij.nu Dag 1 en 2 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bertrand, Marloes, Denise, Margje - WaarBenJij.nu

Dag 1 en 2

Door: Bertrand en Margje

Blijf op de hoogte en volg Bertrand, Marloes, Denise, Margje

20 Maart 2011 | Nederland, Amsterdam

Hallo allemaal

gister zijn wij aangekomen in Gjakova. Met een beetje geluk zijn we met onze 85 kilo aan bagage door de douane gekomen. onze koffer moesten wel gescand worden maar hun apparatuur zal niet zo heel goed zijn want alle materiale mochten mee.

Buiten het vliegveld stond er een soort ontvangstcommittee. Er stonden minstens 50 kosovaren op hun familie te wachten en die keken ons allemaal aan toen wij door de deur naar buiten kwamen. Gelukkig zwaaide er ook eentje zodat we wisten waar we moesten zijn. Dat was Shpat, de zoon van Vjolca. Hij was met de auto gekomen om ons op te halen. Met een beetje proppen kon alle bagage in de kofferbak en konden we vertrekken naar Gjakova (zo'n 80 km verderop)

Onderweg viel ons op:
- het verwoeste landschap rondom Pristina. wat ze overal weer aan het opbouwen zijn.
- De vele graven of monumenten langs de weg. Zowel in de berm, op een berg of tussen de bomen.
- verder kennen ze hier geen verkeersregels of ze houden zich er niet aan. zo werden we rechts ingehaald en gooit iedereen zomaar zijn auto voor je auto. (dit natuurlijk niet als er politie in de buurt is) dan remt iedereen en rijden ze heel netjes. de boetes schijnen duur te zijn.
- alleen bij de grote steden staan er lijnen op de weg en zijn er verkeersborden. Dat betekent dus ook dat je zelf moet weten waar alle plaatsen liggen want die worden niet of weinig aangegeven.
- de gaten in de weg. als je ergens loopt moet je goed opletten en in plaats van verkeersdrempels heb je verkeerskuilen. overal en nergens.
- Daarnaast was er natuurlijk ook een super mooi landschap te bezichtigen onderweg. veel heuvels en bergen en mooie natuur. helaas wordt die natuur op vele plaatsen vervuild doordat iedereen zomaar zijn afval overal neergooit.

Shpat heeft ons onderweg veel vertelt over Kosovo, kosovaarse gewoonten, verleden en hebben wij hem bestookt met veel vragen.

Aangekomen in Gjakova hebben we de familie ontmoet. Faketim (onze moeder hier) Flloza, haar dochter, en natuurlijk waren Vjolca en haar man er ook.
Na even te zijn bijgekomen gingen we naar een cafe/bar/kroeg gegaan. Deze staat boven op een heuvel aan de rand van Gjakova. Vanaf daar heb je een schitterend uitzicht over de hele stad. Daar hebben we natuurlijk het kosovaarse bier geprobeerd en goedgekeurd.
Rond 3 uur waren we weer terug om aan ons avondeten te beginnen (dat zijn ze hier gewend van vroeger)We kregen eerst kippensoep. Daarna aardappelpuree met stoofvlees en als groenten augurken. Het smaakte allemaal super goed.
Daarna werd het ons allemaal te veel en hebben we marloes en denise op bed gelegd. Helaas konden we zelf onze ogen ook niet meer open houden en weten we van +/- 10 minuten niks meer. Maar daarna konden we er wel weer tegenaan. Na onze koffers te hebben uitgepakt en nog wat zijn bijgekomen gingen we 's avonds naar de karaokebar met Sphat, Flloza, Luca (is zijn achternaam maar zijn voornaam is voor ons niet uit te spreken) Jeanneta, Dorina en haar vriend. (die naam zijn we even kwijt maar hij was wel relaxed) Hij kon goed nederlands.
Rond 23 uur gingen we eten. een volledige avondmaaltijd. we dachten aan iets kleins maar het werd een volledige maaltijd. maar dat ging er bij ons ook wel in. Na het eten ging de karaokemuziek aan en gingen de microfoons rond zodat iedereen kon zingen. Jeannet, een waar zangtalent, wilde de microfoon niet meer afgeven. Behalve aan ons zodat wij een engelstalig lied konden zingen. helaas niet de standaard karaokemuziek zoals wij kennen. het was wel heel gezellig en de kosovaren zijn een gezellig volk. ze deden allemaal mee! Rond half 1 waren we helemaal kapot en gingen we naar huis. Het duurde welgeteld 13 seconden voor iedereen knock-out was en heerlijk lag te slapen.

dag 2
vanochtend rond een uurtje of half 11 werden de drie dames op de ene kamer wakker. na lang beraad hebben ze bertrand op de andere kamer ook maar eens wakker gemaakt rond een uurtje of half 12. Daarna hebben we lekker ontbeten. boterhammen met een soort van smeerkaas, pasta, en andere lekker dingen zoals koekjes!

'S middags hebben we een kleine ronde gemaakt langs de winkels. Alleen de wegen die we kenden omdat we daar gister al hadden gereden. We hebben langs de winkels gelopen. deze waren helaas niet open aangezien het zondag is. wel hebben we uitgebreid in de etalages gekeken. Het viel ons op dat er veel merken te koop zijn zoals: adidas, nike, lacoste, calvin klain (weer eens wat anders)enz.
Verder een heleboel hakkenschoenen te koop. Voor dames eigenlijk niks anders. Voor de mannen alleen maar instapschoenen. wel makkelijk aangezien je overal binnen je schoenen uit moet doen.
Om half 5 waren we terug en hebben we heerlijk avondeten gehad. dit keer kippensoep vooraf en kip met rijst en als groeten gesneden augurken. weer super lekker. wel mega veel. Het kan dus zijn dat we iets dikker terugkomen.

Tot zo ver dag 2. nu relaxen op de bank en nederlandse tv kijken. wellicht gaan we straks nog even wat drinken.
jullie horen snel weer wat van ons.

groetjes Bertrand en chick 2
natuurlijk ook de groeten van chick 1 en 3

• 20 Maart 2011 - 18:43

Chick 1:

Je had gelijk briliant stukje hoor chick 2, en lief dat jullie ons op bed hebben gelegd. Alleen jullie zijn er wel vergeten bij te vertellen dat chick2 helemaal in der element was toen bleek dat er een heel liedje aan haar was gewijd tijdens de karaoke:)

• 20 Maart 2011 - 18:51

Petra:

Hallo allemaal,

Wat positief om te lezen dat jullie goed geland zijn. En dat jullie de kosovanen goed ontvangen zijn.

Groetjes Petra

• 20 Maart 2011 - 19:40

Familie Van Geffen:

Hey Bert en chicks,

Leuk verhaal! We zijn alleen ontzettend benieuwd naar dat lied wat gewijd is aan Margje (chick 2). Worden die shirts trouwens gedragen?! Want die moeten natuurlijk ook op de foto en op de site ;)
    Wat betreft het dik worden, ga maar lekker hardlopen. het is daar een groot hindernisparcour zoals we op de foto's zien. Speciaal voor jullie natuurlijk haha.

Groetjes

• 20 Maart 2011 - 19:59

Kim:

Hallo heer en dames,

Mooi om te lezen dat jullie het mooi hebben daar. Vanaf morgen zal het wel aanpoten worden voor jullie!! Heel veel succes morgen met jullie eerste "werk"dag. SUCCES!

Wacht in spanning af op jullie volgende avontuur.

Liefs Kim

• 20 Maart 2011 - 21:13

Bertrand, Marloes, Denise, Margje :

Hey hier een reactie van chick 2. op speciaal verzoek zijn de foto's van het margje karaokelied en het bertrand en chickies shirt toegevoegd aan de foto's
    groetjes

• 20 Maart 2011 - 21:30

Annemarie En Loek:

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen en de kroeg en de winkels al hebben gezien.
    nu de voetjes nog. we wachten vol spanning af,
    groetjes.

• 20 Maart 2011 - 21:44

Art:

Heey Margje en co..!

Mooi om wat te lezen over jullie avontuur ;).
    Wel een heel andere omgeving daar!

Veel succes morgen en komende week bij het werken!

Groeten uit Overijssel ;)

• 20 Maart 2011 - 22:10

Rimero Bush:

Welkom in Kosova, Bertrand en dames:-)

• 21 Maart 2011 - 07:54

Ine Heemskerk:

Zo na een paar dagen wennen, gaat het echte werk zo meteen beginnen
    Veel succes allemaal Ben benieuwd wat jullie tegen gaan komen.

• 21 Maart 2011 - 08:40

Milou:

Haa Bert & Chicks,

Fijn dat we hier in Nederland kunne lezen hoe het jullie vergaat!! Een kakaoke in kosovo lijkt me ook erg speciaal ;) haha. In ieder geval succes daar en leg al het shockend materiaal vast voor de nieuwsgierige studenten in nederland :p Veel plezier nog

Liefs Milou

• 21 Maart 2011 - 09:11

Eefke:

Hey Bert en chicks,

bedankt voor dat jullie voldaan hebben aan mijn verzoek. Super leuk!!! haha
    Veel plezier en tot horens

Groetjes van de zus van Chick 2

• 21 Maart 2011 - 19:28

Jeannette:

hallo daar in Gjakova,

Volgens mij gaat het wel goedkomen met de tijd daar. Prima ontvangst en gezellige karaoke. En wat eten betreft geloof ik ook niet dat jullie veel tekort zullen komen. Succes en geniet ervan.

• 22 Maart 2011 - 06:56

Hans En Nelly:

Hai Bert en Cickies,
    Wat fijn dat het allemaal goed gegaan
    is met de reis en met bagage.
    Jullie zijn goed ontvangen en toch al
    eventjes uit geweest.Op zo,n kort
    tijdbestek al van alles meegemaakt
    met de Kosovanen. Nu is het jullie beurt om voor hen te zorgen.Heel veel succes hiermee en uiteraard ook veel plezier.Dat hoort erbij.
    groetjes uit een zonnig Oss.
    doeiiiiiiiiiiii

• 23 Maart 2011 - 07:57

Annika:

Haaii.. Goed om te horen dat jullie je prima vermaken! Wat ik alleen niet zo eerlijk vind: waarom mogen jullie in een roze huis wonen en ik niet?!

Veel plezier!

• 24 Maart 2011 - 17:27

Judith:

Ha Margje,

Ik ben halverwege met het lezen van jullie verhaal over de eerste twee dagen. Moet nu weg (rennen en vliegen, je kent me) maar dacht ik laat vast even weten dat ik wel aan je denk!
    Lees het binnenkort af, want klinkt super allemaal!

Geniet ervan en groetjes,
    Judith